Kaliteli Araç Nasıl Anlaşılır?

Yazar yedekparca 22/08/2017 0 Yorum

Merhabalar,

Günümüz de hor gördüğümüz zamanın yerli mercedesleri Tofaş Doğan lar? ilk yerli hidrolik direksiyon bu araçlarda olmuştur. Hatta otomatik cam gördüğümüz ilk zamanlar kolla çevirmediğimiz için havamızdan yanımıza sokulamazdı kimse. Yani söylemek istediğimiz şu, bir araç dönemim şartlarına göre fazla donanıma sahip ise kaliteli olmuyor. Örneklemeye devam edersen Bir çok üst klasman araçta opsiyonel olarak sunulan sesli navigasyon sistemini Dacia tüm modellerinde (en alt segmentte dahi) alabiliyorsunuz. Makyajlı Peugeot 301 kasada standart olarak geçmekte navigasyon. Hemde bir sürü özelliği var. Şimdi diyorsunuz ki peki bunlar değil ise kaliteyi ne belirler? Kaliteyi aracın üretim süreci belirler. Kalite zaman ister bunu unutmayın. 

İşte otomobilde bu şekilde kaliteli olur. Yılda sadece 24 adet otomobil üreten markalar var dünya üzerinde. Hollanda da üretim yapan Spyker marka araç mesela. 360 gün yani 1 yıl boyunca çalışıp yılda sadece 24 araba ayda ise 2 adet araba üretiliyor. Bizim Tofaş reno gibi fabrikalarda Dakikada 1 araba üretimi olmaktadır. Peki kaça satılır bu araçlar? Tabiki milyon dolarlara satılmaktadır. Peki bu araçların çokmu fazlası var? Aslında hayır bildiğimiz günümüz teknolojisi. Motor Wosvagen, Şanzıman DSG. Asıl parayı tutan işçilik. Bu araçlarda herşey el ile üretiliyor. el ile montaj ediliyor ve sadece el emeği olarak bu kadar pahalılar. 

Mesela İngiliz otomobil markası Bentley, otomobilde kullandığı derileri iskandinav bölgesinden alır. Neden mi? çünkü iskandinav bölgesinde iklim nedeni ile tarım yapılamadığı ve etrafta tel örgü ve çitler olmadığı için hayvanların derisinde çizik bile oluşmuyor. Bu yüzden kaliteli deri elde edebiliyor.

Peki günümüzdeki standart araçlar nasıl üretiliyor. Ülkemizden örnek verelim Oyak Renault firmasının yıllık üretim kapasitesi 360.000 yani günde 1000 araba demek. Tofaş ise yılda 400.000 araç üretebiliyor. Bu sayılara ulaşabilmek için hesapladığınızda Dakikada 1 araç çıkıyor her banttan. Hadi buyrun, birisi ayda sadece ve sadece 2 araç üretirken diğeri dakikada 1 araç üretiyor. Kıyaslanabilir mi?

Tabiki böyle hızlı üretim yapabilmek için tüm üretim aşamasını standart hale getirmeniz gerekiyor. Yani kapı şu kadar saniyede takılacak, camlar şu kadar dakika alıcak, koltuklar bilmem ne kadar saniyede monte edilecek diye tek tek hesaplanıp zaman kaybına neden olacak tüm hassasiyetleri optimize etmeleri lazım. 

Şimdi gelelim dilimiz döndüğünce kaliteli bir araç nasıl olur maddeler halinde sıralayalım.

Parçalar arası boşluklara dikkat edin. 
Parçaları birleştirirken zaman kaybına neden olacak uğraştırıcı şeyleri en aza indirmeleri gerekiyor. Mesela parçaların arasında hiç boşluk kalmayacak şekilde birleştirirseniz daha fazla zamana ihtiyacınız olacaktır. İşte bu yüzden araç fiyatı düştükçe, parçalar arası boşluk artar ve dengesizleşir.Yani bir bir yerde boşkuk olarak başlayan çizgi sonuna kadar aynı hizada gitmeyebilir. Kaporta parçalarının birleştiği yerlere bakabilirsiniz. Parçaların düzgün oturması için zaman gerekir. Zaman gerekirse fiyat yükselir.

Kapılar Önemli


Bir çok zaman araba alıcıları araç kapılarını açarlar ve kapatırlar. Araç kapısı yavaşça bıraktığınızda bile kendisi kapanıyor ise, kapanırkende tok bir ses çıkarıyor ise biz buna kaliteli araba deriz. Aynısını kalitesi düşük bir arabada deneyin kapı hem tam kapanmaz hemde çıkan ses tok değildir.

Bir diğer Dikkat edilmesi gereken bölge ise aracın bagajıdır. Bagaj kaliteyi gösterir. 

İlk olarak bagaj kapağını açtığınızda kapak dengeli ve ağır bir şekilde güzelce açılır. Büyük ihtimal amörtisör mevcuttur. Kapak çat diye arkaya vurmaz elinizden kaçmaz. Şimdi yeni sistem araçların çoğunda ya kumandadan açılır yada ayak sensörü mevcuttur. Bagaj kapağının iç kısmı ve bagajın iç kısmı komple döşeme ile kaplı olacaktır. Bu kaplanan malzeme kaliteyi temsil eder. Ayrıca bir detay daha vermek gerekirse bagaj eşiğinde güzel bir kaplama görebilirsiniz. Yükleme ve boşaltma esnasında eşyalarınıza zarar gelmesini ve aracınızın yıpranmasını önlemek amacı ile konulan bu eşik hemde hoş bir görüntü katmaktadır. Son olarak bagaj kapağını yavaşça kapatmayı deneyin. Kilitler düzgün bir şekilde kapanır ve çıkan ses kulağınıza hoş gelecektir. Bunlar olması gerekenler birde Kalitesi düşük bir araç ile karşılaştırırsanız aradaki farkı daha iyi anlayacaksınız. Dikkat ederseniz düşük kaliteli araçların çoğunun plakaları arka tamponda olur. Çünkü bagaj kapağı her seferinde sert kapanır ve plaka zaten ses yaptığı için aç kapalar ile dahada rahatsız etmemesi için bagaj kapağına konmaz.

Şimdi görünmeyen bir farktan bahsedelim. Çıplak gözle bunu göremeye bilirsiniz, lakin kaliteli otomobillerin büyük bir farkıdır. Kapı fitillerinden bahsediyoruz. Bu fitiller tüm arabalarda mutlaka bulunmaktadır. Aracın kalitesi ne olursa olsun mutlaka kapı fitili vardır. Fakat, kaliteli bir otomobilde kapı fitilleri çift kattır. Yani iç içe 2 farklı fitilden oluşur, tabi buda hem yıpranmayı hem de ses izelasyonunu arttırır. Kalitesi düşük araçlarda ise kapı fitilleri tek katlı olup daha incedirler. Doğal olarak dışarıdaki sesleri araç içine daha fazla almaktadırlar. 

Şimdi gittikçe biraz daha detaylandıralım. Kaliteli araba dediğimizde araç içerisinde minimum ses düzeyi aklımıza gelir. Kapı fitillerinden bahsettik fakat araç yalıtımı sadece kapı fitilleri ile olmaz. Yalıtım dendiğinde nasıl kontrol edebiliriz? Motor kaputunu açıp baktığınızda kaliteleri arabaların tamamında kaput iç kısmında süngerimsi bir yalıtım malzemesi bulunmaktadır. Motorun üst kısmında ve ön tarafın genelde açık kalacak kısımlarının tamamında yalıtım malzemeleri kullanılmış ise sesin dışarı çıkması engellenmiş demektir. Araç yalıtımı mevcuttur. Buda kaliteli bir araçta olması gereken ana özelliklerdendir. Kalitesi düşük bir araçta bunların birçoğu bulunmamaktadır. Kaputu kapatırkende doğal olarak tok bir ses duyarsınız.

İç kısma geçme zamanı geldi sanırım, İçeride bulunan trim denen kaplama parçalarına bir göz atalım. Kapı içleri ön konsol ve araç içindeki çeşitli aksamların tamamına trim denmektedir. Bu trim dediğimiz parçalar ne kadar kaliteli ise aracımızda o kadar kaliteli demektir. Bunların kalitesi nasıl anlaşılır diye soracak olursanız en basit yolundan başlayalım. Ön torpido kısmını eliniz ile yoklayınız. Yumuşak bir yapıya sahip ise ilk testimizi geçti diyebiliriz. Ön konsol ve torpido kısmındaki parçaların montaj şeklini kontrol ediniz. Bu parçalar düzgün ve nizami aralıksız monte edilmiş olmalıdır ki, iç kısımdaki gıcırtıları kessin. Yani aracımız yolda giderken bir kasise veya tümseğe girdiğinde gacur gucur sesler gelmesin. Bunu anlamak içinde kapı ile ön konsol arasındaki boşluklara, ek yerlerine, bitim çizgilerine bakabilirsiniz. Aracın ön torpido kapağını açıp kapatınız. Kapak düzgün ve tok bir ses ile kapanıyor ise, ve aracın torpido kapak çizgileri düz ve nizami şekilde ise buda kaliteyi temsil eden küçük bir ayrıntıdır. Yani özetlemek gerekirse İç kısımdaki malzemeler kaliteli ve düzgün montajlanmışsa, bitiş noktaları nizami ve temiz ise o araba kaliteli demektir. Bunlara kalitesi düşük bir arabada bakmak isterseniz, ilk olarak direk ön göğüs denen kısımın komple plastik olması dikkatinizi çekecektir. Araç montaj kısımında o kadar zamandan tasarruf edilmiştir ki, her tarafta boşluklar görmeniz mümkün olacaktır. Torpidoyu açıp kapamanıza gerek kalmayacaktır. En önemli detay ise Kaliteli bir araç plastik kokmaz. 

Her arabaya geri görüş kamerası, alışımlı jant, navigasyon gibi bir çok çeşitli donanım yükleyebilirsiniz. Fakat bunların hiç birisi o arabanın kaliteli olduğunu ifade etmez. kaliteli bir arabayı anlamanın en güzel yolu üstte yazdıklarımızı kontrol etmekten geçer. Yazımızı okuduktan sonra arabalara olan bakış açınızın değiştiğini şimdiden hissediyorum. Artık kaliteli bir araç nedir? Nasıl farkedilir sizde biliyorsunuz. Seçiminizi yaparken sizede başarılar.

Düşüncelerinizi Paylaşın..