Buji Nedir ? Buji Ne İşe Yarar ?

Yazar yedekparca 21/06/2018 0 Yorum

Otomobillerin çalışmasını sağlayan ateşleme aksamının küçük ama etkili parçalarından biri de bujidir.  Eğer aracınızın çalışmasında bir problem varsa, muhtemelen ateşleme aksamında bir problem vardır. Buji, buji kabloları, bobinler vs. kontrol edilmelidir. Bu yazımızda ateşleme sisteminin önemli elemanlarından buji nedir bakımı nasıl yapılır, buji ne işe yarar , buji arızası durumunda ne yapılır, buji ateşleme yapmıyorsa sebebi nedir , buji değişimi ne zaman yapılmalıdır gibi buji hakkında bilgi vereceğiz.

Buji nedir ( İngilizcesi Spark Plug )

Buji kısaca , motorlu taşıtların motorunda yakıtın yanmasını sağlamak için elektrik kıvılcımları üreten bir otomobil yedek parçasıdır. Buji aracın ateşleme sistemi elemanıdır ve bir araçta buji hem ateşleme hem yakıt tüketimi hem performans açısından oldukça önem taşıyan organlardan biridir.

Buji Hangi Parçalardan Oluşur ?

Buji kaba olarak porselen bir gövde, içinden geçen elektrotlar, şasiye bağlanan buji tırnağı olarak oluşur. Bujiyi oluşturan tüm parçalar şunlardır :

  • Orta elektrot
  • Şasi elektrodu
  • Uç İzolator
  • Bakır Çekirdek
  • Buji Vidası
  • Karbon
  • Sızdırmazlık Pulu
  • Cam Keçe
  • Sıkma Yeri
  • Porselen izolatör
  • Orta elektrod
  • İzolatör tırnağı
  • Terminal

Buji Hangi Araçlarda Bulunur ?

Bujiler içten yanmalı motorlarda yani benzinli veya Benzin + LPG'li araçlarda bulunuz. Dizel araçlar içten yanmalı değil kendinden patlamalıdır bu nedenle dizel araçlarda buji olmaz.

İridyum Buji Nedir ? 

iridyum buji farkı nedir,  iridyum buji nedir gerek var mıdır tarzı sorular çok geliyor. İridyum platinyum bujiler, özel olarak platin veya iridyum kaplama tırnağı olan bujilerdir. İridyum veya platinyum bujilerin tırnakları ince yapılıdır, iridyum veya platinyum kaplıdır, hemen aşınmazlar, daha yüksek performans verirlier ve uzun km boyunca kullanabilirler. Ülkemizde denso, bosch ve ngk markalarında iridyum veya platinyum buji bulabilirsiniz.  

Buji Nasıl Çalışır ?

Buji , elektrotlar arasında kıvılcımlar üreterek yakıtın yanmasını sağlar. İyi bir kıvılcım çıkarması için bujinin voltajının çok yüksek olması gerekmektedir. Genel olarak bujiler 40.000 ila 100.000 volt arasında olabilir. Bu yüksek voltajın, elektroda ilerlemesi için, buji, yalıtılmış bir geçiş yoluna sahip olmalıdır, burada boşluğu atlayabilir ve motor bloğuna geçirilebilir. Fiş ayrıca silindirin içindeki aşırı ısıya ve basınca da dayanmalıdır ve yakıt katkı maddelerinden gelen tortular tıkaç üzerinde birikmeyecek şekilde tasarlanmalıdır. Buji nasıl çalışır sorusunun cevabı budur.

Buji Arızası Nasıl Anlaşılır ?

Buji arızası nasıl anlaşılır merak ediyorsanız buji arızasını anlayabileceğiniz belirli durumlar vardır. Aracınız hiç çalışmıyorsa, çalıştıktan sonra motorda titreme oluyorsa veya aracınızın egsozundan siyah duman çıkışı varsa bujilerinizi kontrol etme zamanınız gelmiş demektir. Bunlarla birlikte aracınızda normalin dışında yakıt tüketimi veya performans eksikliği varsa bujilerden kaynaklanabilir.

Buji Nasıl Değiştirilir ?

 

Buji Temizliği

Buji temizliği, çok nadir durumlarda idareten yapılması gereken bir durumdur. Bujileriniz eskimiş veya problemli olabilir ve o an için yenisi ile değiştirme imkanınız olmayabilir bu durumda kısa bir süre için buji temizliği yapabilirsiniz. Buji temizliği yapabilmek için bujileri sökerek zımpara ve pas sökücü yardımı alabilirsiniz.

Buji Fiyatları

Buji fiyatları aracın markasına modeline göre değişkenlik gösterebileceği gibi, tek tırnak çift tırnak, iridyum, platnyum veya normal olmasına ve bujiyi üreten markaya göre de değişkenlik gösterebilir. Buji fiyatları honda araçlar için 15-45 TL arasında  değişirken, buji fiyatları renault araçları için 10-50 TL arasında değişkenlik göstermektedir. İridyum bujiler ise ortalama 25-70 TL aralığında yer almaktadır.

Buji Çeşitleri Nelerdir ?

1- Vida çaplarına göre 10-12-14-16-18-22 mm, en çok 14 ve 18 mm kullanılır. 2- Vida boylarına göre 14 mm lik için 3/8” – 7/16” – 1/2” – 3/4” vida boyu 3- Isı iletim durumuna göre Sıcak buji – soğuk buji 4- Conta durumuna göre Contalı buji – contasız (konik) oturma yüzeyli buji 5- Burun porselenine göre Standart tip – çıkık burun porselenli tip buji. Kaynak

Buji Tırnak Sayısı 

Buji tırnak sayıları tek, çift ve 3 tırnak olarak değişir. Çok tırnaklı bujiler tek tırnaklı bujilere göre daha fazla performans gösterirler ve daha uzun ömürlü olurlar çünkü yük tek tırnak yerine 3 tırnağa veya 2 tırnağa biner ve aşınma hızı yavaşlar.

 

Diğer Yazılarımız :

LPG Ruhsata İşletme

Triger Kayışı

 

buji nedir vikipedi buji nedir ne işe yarar buji görevi nedir bujinin görevi nedir buji nedir motor buji memesi nedir motorda buji nedir motosiklette buji nedir motorlarda buji nedir buji nedir kısaca l7t buji nedir buji nedir kısaca buji nedir vikipedi buji nedir ne işe yarar buji nedir bakimi nasil yapilir ngk buji nedir buji nedir sözlük anlamı soğuk buji nedir sıcak buji nedir buji kıvılcım yapmıyorsa sebebi nedir buji piposu nedir buji nedir kısaca buji nedir vikipedi buji rusca ne demek kızdırma buji rolesi nedir rezistanslı buji nedir buji nedir kısaca buji kablosu nedir buji kabloları nedir performans buji kablosu nedir kalem buji nedir titanyum buji nedir buji nedir vikipedi buji nedir ne işe yarar buji nedir bakimi nasil yapilir

Düşüncelerinizi Paylaşın..